De charme van een barrel

De Audi A6 Avant barrel van Marnix.

Vraag je de goedlachse Marnix wat zijn favoriete auto is, dan kun je ervan uitgaan dat zijn antwoord sowieso begint met het merk Audi. Een blik op zijn wagenpark zegt overigens ook al genoeg: dat bestaat uit vier youngtimers met allemaal vier ringen in de grille. Eén daarvan trekt meteen je aandacht, al zou je dat niet direct verwachten door de specs: een Audi A6 Avant, 2.6 V6 4-traps automaat uit 1997 met 329.000 kilometers ervaring. Uitgedost in het jaren ’90 DTM-kleurenschema en letterlijk behangen met toeters en bellen, is dit zijn Barrel Challenge mobiel

Liever luisteren?

Check de aflevering over Barrels in de Powerslide Podcast hiernaast, of in je favoriete podcast-app.

Dit is een ode aan barrels…

Auto’s waar we als autoliefhebber allemaal ooit mee zijn gestart en misschien nog steeds in rondrijden. Goedkoop in aanschaf, simpel, niet perfect maar wel met een vleugje spanning. Auto’s waarmee je het liefst in één ruk naar Zuid-Frankrijk mee rijdt, maar wel met samengeknepen billen, hopend dat er onderweg niks van af valt.

Zo veel mogelijk auto, voor zo min mogelijk geld. Voor 750 euro koop je natuurlijk niet jouw droomauto. Maar tóch zie je er als autoliefhebber de charme in. Je ziet de potentie en zo’n auto brengt je meteen terug naar vervlogen tijden. Je leert ‘m kennen, en gaat er misschien stiekem zelfs wel een beetje van houden.

Juist dat is wat Marnix zo aantrekt aan de Barrel Challenge, een jaarlijks terugkerende meerdaagse toerrit dwars door Europa. Niet wetend waar je de volgende nacht gaat overnachten, als je de volgende nacht al haalt met jouw barrel. Eén groot avontuur. Natuurlijk samen met enkele tientallen (of honderden!) mede barrel-bestuurders. Stuk voor stuk op een ludieke en expressieve manier uitgedost.

Over-the-top

Zo ook zijn zilvergrijze A6 Avant. In de basis een degelijke station met een tamme, maar soepele V6 met 4-traps automaat. Zo’n auto waar eind jaren ’90 accountants en juristen zich van A naar B reden. Niet direct de eerste auto die in je opkomt om mee op avontuur te gaan.

Toch zag Marnix meteen de potentie. “Toen ik de auto drie jaar geleden kocht, had ik meteen zoiets van: ja, hier kan ik wel wat mee. Als hij dan nu zo voor je staat, is hij precies zo geworden als ik hem toen in gedachten had. Misschien zelfs wel beter dan dat!” 

De A6 voordat hij de barrel-metamorfose onderging.

Inmiddels is er niks meer van het brave voorkomen meer te bekennen. Volledig uitgedost in het jaren ’90 DTM-kleurenschema van Audi, inclusief stickers van de hoofdsponsors uit die tijd en goudkleurige velgen, is het een opvallende verschijning. De imperial op het dak, compleet met zwaailichten, reservewielen en LED-lampen maken de auto lekker over-the-top. Hoewel het geen regel is, is dit wel zoals het hoort bij auto’s die aan deze toertochten meedoen. Lekker overdreven uitdossen, zodat niemand je onopgemerkt voorbij ziet gaan. “Een imperial hebben de meeste deelnemers wel op hun dak gemonteerd. Eén deelnemer aan de afgelopen editie had zelfs een heel tuintje op zijn dak gemaakt, inclusief werkende fontein!”

Gefixt met vuilnis

Meedoen aan zo’n toertocht dwars door Europa is natuurlijk niet zonder risico’s. “Ergens in Slowakije hadden we bijna een ernstig ongeluk op een totaal onverwachte kruising. Dat scheelde écht weinig of we hadden een megaklapper gehad. Daarna hebben we maar even pauze genomen om bij te komen van de schrik.”

De auto heeft het wonderwel heelhuids de finish gehaald, zonder noemenswaardige mankementen. Alleen de kachelradiateur gaf onderweg de geest. Gelukkig had één van de andere deelnemers en goede vriend van Marnix direct een oplossing: een oude campingstoel uit een vuilcontainer had precies de juiste diameter aluminium constructie. Door daar een stukje uit te slijpen en te gebruiken als bypass, kon het team snel weer verder en zelfs nu nog doet de bypass keurig zijn werk!

De bijna 5.000 kilometers van de zomereditie zijn dus probleemloos voltooid. Ook de toekomstige wintereditie, die eindigt bij de Noordkaap, hoopt Marnix met zijn A6 te kunnen beleven. Wil je dit volgen, of alle avonturen van de afgelopen zomereditie teruglezen? Neem dan even een kijkje op de Facebookpagina van Backfield BarrelChallenge.

Quattro Audi’s op de oprit

Zijn voorliefde voor het merk Audi is met de jaren gegroeid. Marnix: “Vroeger reed mijn vader altijd Volkswagens en later Audi’s. Ik ben daarmee opgegroeid. Al vrij snel in mijn carrière ben ik gaan werken bij een VAG-dealer en nog later voor de importeur. Dan word je wel fan.”

En als fan blijft het natuurlijk niet bij eentje. Inmiddels staan er vier youngtimers van het zuid-Duitse luxemerk bij Marnix op de oprit. De barrel-A6 natuurlijk, maar ook een A6 Allroad met 2.7 V6 BiTurbo-motor uit 2002, een donkergroene Audi cabriolet uit ‘98 en een hele strakke nimbusgrijze Audi TT Roadster uit 2000 met baseball-leder in het interieur. Het enige wat in dit rijtje nog ontbreekt, volgens Marnix, is een gave B4 RS4 Avant. Maar de kans dat díe ooit onder de noemer “barrel” gaat vallen, is nihil.

Benieuwd wat Marnix vindt van onze barrelkeuzes? Luister de podcast!

Beluister de podcast hier, of in jouw favoriete podcast app.

Specificaties

Merk + model
Bouwjaar
Motor
Vermogen
Koppel
Versnellingsbak
Topsnelheid
0 – 100 km/u sprint
Modificaties

Audi A6 Avant (C4)
1997
2.6 V6 benzine
110 kW / 150 pk
Net genoeg
Automaat, 4 versnellingen
Doet er niet toe
Zo relaxed mogelijk
Custom made imperiaal met beugel voor de zwaaibalk en steunen voor de reservewielen, zwaaibalk met megafoon voorop de auto, twee losse zwaailampen achterop de auto, twee ledships achterop, gele verstralers voorop de bumper, auto volledig gespoten in Audi DTM livery van 1992 (inclusief stickers van de merksponsoren van de DTM), dakkoffer in dezelfde stijl gespoten, velgharten goud gespoten, custom bedieningspaneel voor alle toeters en bellen, extra accu in accubak.