Tijdmachine op wielen: de Alfa Romeo Junior Zagato 1300

Er zijn auto’s die hun tijd ver vooruit zijn. Dit is zo’n auto: de Alfa Romeo Junior Zagato 1300. Zo futuristisch zelfs, dat hij vandaag de dag nog steeds uit de toekomst lijkt te komen.

We staan op een mooie zomeravond bij nummer 99 van de slechts 1108 exemplaren. Een getal dat meteen de zeldzaamheid van deze Italiaanse icoon onderstreept. De Alfa Romeo Junior Zagato 1300 is geen gewone klassieker. Het is een designstatement dat bijna 55 jaar na zijn geboorte nog altijd indruk maakt.

Deze bijzondere Alfa Romeo Junior Zagato 1300 is te koop. Check hier de advertentie.

Een ontwerper met visie

Achter het design schuilt het genie van Ercole Spada, die in de jaren zestig werkte voor het legendarische Italiaanse ontwerpbureau Zagato. Spada begon zijn carrière daar in 1960 en had een duidelijke filosofie: aerodynamische, zachte en vloeiende vormen die zorgen voor een tijdloos ontwerp.

De inspiratie voor de Junior Zagato kwam volgens Spada’s biografie van de radicale Lotus 56 Turbine raceauto – een vorm die het dichtst bij een druppel op vier wielen komt. Dit verklaart de kenmerkende wigvorm die de Junior Zagato zo herkenbaar maakt.

De Lotus 56 Turbine, waar Spada zijn inspiratie uit haalde.
(Bron: RM Sotheby’s)
De wigvorm en sterk aflopende neus is duidelijk overgenomen.

Spada’s portfolio strekt zich uit over decennia van automotive geschiedenis. Na de Junior Zagato ontwierp hij onder andere Aston Martins voor Zagato, de revolutionaire BMW Z1, de vernieuwende BMW 7-serie uit 1986-1987, en zelfs de alledaagse maar invloedrijke Fiat Tipo. Maar weinig ontwerpers hebben die veelzijdigheid kunnen evenaren.

Meer dan alleen een mooi design

De 1300 Junior Zagato werd voor het eerst gepresenteerd op de Turijn Motor Show van 1969 en was Alfa Romeo’s eerste hatchback. Maar het was meer dan een designexercitie, het was een technisch hoogstandje. De eerste 200 exemplaren waren extra bijzonder: zij kregen lichtmetalen deuren en motorkap, waardoor het gewicht nog verder werd gereduceerd. Dit was een kostbare productietechniek die later werd vervangen door conventioneel staal om de kosten te drukken. Nummer 99, waar we vandaag naar kijken, behoort tot deze exclusieve eerste serie.

Met een gewicht van onder de 1000 kilogram en 103 pk uit de 1300cc motor met dubbele Webercarburateurs, biedt de Junior Zagato een indrukwekkende power-to-weight ratio, die de auto ook vandaag de dag nog vlot aan doet voelen. De auto deelde zijn aandrijflijn met de 105-serie Junior modellen en gebruikte een 5-versnellingsbak.

Features die hun tijd ver vooruit waren

Wat de Junior Zagato echt bijzonder maakt, zijn de details die in 1970 ronduit revolutionair waren: De koplampen verdwijnen achter plexiglas en zijn weggewerkt in de koets – een designtruc die decennia later pas mainstream zou worden. De koeling gebeurt door een elegant ontworpen wigvormige opening in de neus. De elektrisch bedienbare achterklep was een technisch hoogstandje voor die tijd. Het dient ook meerdere doeleinden. Niet alleen geeft het toegang tot de bagageruimte, in de open stand zorgt het ook voor extra ventilatie. Perfect voor die warme Italiaanse zomers.

De gebogen glaspartijen rondom hebben een subtiele bolling die technisch zeer ingewikkeld was om te produceren in 1970. Vervangingsonderdelen zijn vandaag de dag praktisch onvindbaar. Als je zo’n auto in je bezit hebt, is een goede glasverzekering daarom niet onverstandig.

… maar het verhaal maakt deze pas echt bijzonder!

Hoe fascinerend auto’s ook zijn, het is het verhaal erachter waar wij pas echt blij van worden. Deze Junior Zagato heeft een fascinerende geschiedenis. In 1985 kwam hij naar Nederland en is sinds 1989 in bezit is van dezelfde eigenaresse. Een zeldzame vorm van loyaliteit die helaas steeds minder voorkomt. Ze zag de auto op de weg en was op slag verliefd, vertelde het diezelfde avond nog aan haar vader, die de auto vond, kocht en haar cadeau schonk als eerste auto.

De eigenaar daarvoor was een huisarts uit Brabant. Gaaf detail: er ligt nog steeds een dictafoon in de auto waarmee de dokter na zijn huisbezoeken zijn bevindingen insprak. Persoonlijke verhalen als deze geven een klassieker nog meer waarde. Dit benadrukt ook Klaas van WEV Taxaties, van wie we de uitnodiging kregen om de taxatie van deze Italiaanse bolide mee te maken.

Wie gaat het verhaal van deze klassieker verder schrijven?

Bij de taxatie van nummer 99 wordt duidelijk waarom verzamelaars gek zijn op deze auto’s. Het gaat niet alleen om zeldzaamheid of specs – het is de combinatie van verhaal, waanzinnig design, en pure emotie. Elke keer dat je de motor start, elke keer dat je dat elektronische achterruitje ziet opengaan, elke keer dat je die kenmerkende Zagato-lijn ziet – dan weet je dat je iets bijzonders in handen hebt.

Dat brengt ons meteen op het volgende: jij kan de persoon zijn die het verhaal van deze auto verder schrijft. De auto is nu namelijk te koop. Hoewel de eigenaresse nog steeds gek is op de auto, heeft ze nog een andere leuke Alfa Spider in haar collectie waar ze vaker in rijdt. En de Junior Zagato verdient het om in gereden te worden.

Check hier de advertentie van deze bijzondere klassieker!

De Alfa Romeo Junior Zagato 1300 is meer dan een klassieker. Het is een tijdmachine die laat zien hoe brutaal en visionair autodesign kan zijn. En nummer 99? Die vertelt dat verhaal al meer dan 50 jaar, met nog vele verhalen die geschreven moeten worden.

Specificaties

Merk + model
Bouwjaar
Motor
Vermogen
Versnellingsbak
Aantal geproduceerd
Extra bijzonderheden

Alfa Romeo Junior Zagato 1300
1970
1.290cc DOHC-motor
103pk
5 versnellingen, handgeschakeld
Ca. 1.100, waarvan er nog 400-500 over zijn
Nardi-stuur, lichtmetalen deuren en motorkap, nooit gerestaureerd (maar wel opnieuw gespoten in de jaren ’80), stoffen bekleding (ipv originele Sky-leder), lichtmetaal dashboard, elektrisch te openen achterklep