Floris’ E36 M3 sedan

Als autoliefhebber kan je niet om de BMW M3 heen. Het model is dé maatstaf van rijplezier in bruikbare vorm. Hoewel de concurrentie door de jaren heen geprobeerd heeft de M3 te evenaren, zijn er maar weinig die daarbij in de buurt zijn gekomen. In de jaren ‘90 kwam de tweede generatie van de M3 op de markt. Het waren diezelfde jaren ‘90 dat Floris opgroeide met diverse E36’s van zijn ouders voor de deur. Het zaadje was geplant, en ruim 20 jaar later heeft hij nu zijn droomauto: een Avusblauwe E36 M3 Sedan.

Jong geleerd…

In de jaren ‘90 was de jonge Floris al gek op auto’s en de liefde voor de BMW is er met de paplepel ingegoten. Zijn vader was werkzaam voor het Beierse merk en reed door de jaren heen soms meerdere E36 3-series per jaar. Met name de sedan had daarbij zijn vader’s voorkeur. Maar ook zijn moeder reed jarenlang een 3-serie touring. Doordat die auto’s Floris altijd zijn bijgebleven, werd het zijn droom om ooit de ultieme E36 te bezitten: de M3.

(Het verhaal gaat verder onder de foto.)

Niet lezen, maar luisteren?

Het hele verhaal achter de E36 M3 Sedan van Floris vertelt hij in onze podcast. Over hoe zijn vakantie naar Italië bijna eindigde achterop een autoambulance, tot hoe hij zijn allereerste E36 vakkundig om een lantaarnpaal vouwde.

Een paar jaar geleden begon zijn zoektocht. Op een online forum met veel BMW-liefhebbers hield hij het aanbod al een tijdje in de gaten. Ene ‘Joy’ had een mooie Avusblauwe M3 sedan en plaatste daar geregeld updates over zijn auto. Op een dag plaatste Joy het bericht dat hij er over na zat te denken de auto te verkopen. 5 minuten later las Floris het, stuurde een bericht terug en de afspraak om de auto te bekijken was gemaakt.

Uiterlijk vertoon

Eén van de dingen die de E36 M3 zo bijzonder maakt, is dat alleen de kenners zien dat het om een M3 gaat. In tegenstelling tot de producten van BMW Motorsport van nu, lag de focus in die tijd echt op rijplezier en minder op uiterlijk vertoon. De E36 M3 is daardoor nauwelijks te onderscheiden van een niet-M. Floris: ‘als een kenner mijn auto ziet, krijg ik vaak complimenten dat hij er nog zo netjes uit ziet’. 

Daar waar de E30 M3 ontwikkeld was met focus op de racerij, werd de E36 ontwikkeld als ultieme alledaagse sportauto. BMW wilde met deze auto de limieten opzoeken met innovatieve techniek uit de racerij, maar tegelijkertijd geen compromissen doen op luxe, comfort en gebruiksgemak. Kocht je een M3 sedan, dan was dat een heel bewuste keuze om rijplezier op de eerste plaats te zetten. Niet alleen was de sedan praktischer dan de coupé, ook is de koets stijver. In die zin is dit daarmee de beste keus voor wie regelmatig de limieten van zijn kunnen op wil zoeken.

Zalig geluid

De motor, een 6-cilinder atmosferische lijnmotor waar BMW beroemd mee is geworden, hangt heerlijk aan het gas en produceert ‘een zalig geluid’, aldus Floris. En daar kan niemand het mee oneens zijn. De zware brom onderin het toerenbereik gaat geleidelijk over in een melodieuze harmonie en eindigt met een kleine snerp in de hoge toeren. Van binnen en van buiten is het alleen maar genieten. De supersprint uitlaat draagt mooi bij aan het geluid, zonder een asociaal of overdreven hard geluid te produceren. 

Tot een paar jaar terug zat de E36 nog een beetje in het occassion verdomhoekje, maar daar lijkt nu verandering in te zijn gekomen: nette, onverprutste E36’s worden steeds schaarser (en duurder). En dat onverprutste is echt een zeldzaamheid. Helaas kwam de foute tuning scene eind jaren ‘90 flink op gang. Het leek wel alsof iedereen zijn 316i moest voorzien van polyester bumpers, spoilers, sideskirts, een Remus demper en niet te vergeten: booskijkers. 

Zeldzame verschijning

Het is de vraag hoeveel M3’s ook prooi zijn gevallen aan deze verschrikkelijke hype. Feit is dat Floris zijn M3 sedan deze ellende bespaard is gebleven. Gelukkig maar, want zijn M3 sedan is ook nog een van de meest zeldzame.

Wereldwijd zijn hier maar 880 van gebouwd. (Ter vergelijk: Lamborghini heeft 5x zo veel Murcielago’s gebouwd.) Bovendien zijn er veel omgebouwd tot race-/driftauto en zijn er ongetwijfeld een boel auto’s geëindigd tegen een boom of een lantaarnpaal. Helemaal origineel is zijn M3 niet meer. De kenner ziet dat hij wat dichter op het asfalt staat en ook het uitlaateindstuk verklapt dat de auto niet helemaal origineel is.

Uitgewogen aanpassingen

Naast de uitlaat heeft de auto nog wat meer modificaties ondergaan. Zo is de originele 5-versnellingsbak gewisseld voor eentje met zes verzetten uit de facelift (inclusief de verlichte pookknop). Het voordeel daarvan is dat de motor minder toeren maakt op hogere snelheid.

De eerste paar versnellingen zijn ook iets korter, waardoor je wat meer acceleratie hebt. Daarnaast zijn er verschillende aanpassingen gedaan aan het onderstel, zoals nieuwe dempers van Koni, Eibach veren (waarmee hij iets lager staat dan origineel) en alle rubbers die vervangen zijn door powerflex bussen. Ook is de auto “uitgewogen”, waarmee de auto met een bestuurder van 80kg helemaal waterpas ligt. ‘Ook al weeg ik geen 80kg, het is toch leuk om te vertellen’, lacht Floris. 

De nodige wensen heeft Floris ook nog, met name om het vermogen en het geluid van de motor nog iets te verbeteren. ‘Ik heb originele AC Schnitzer ECU chips die het maximum toerental en het vermogen van de motor laten stijgen. Ik twijfel nog of ik die ga plaatsen. Daarnaast houd ik echt van het inductiegeluid van de motor en wil ik die graag iets versterken. De verschillende opties daarvoor ben ik nog aan het bekijken.’

9 maanden wachten, 9 dagen genieten

Het is overigens niet de eerste E36 van Floris. Zijn allereerste auto was ook een E36 sedan (een kale zilvergrijze 318i). Hij kocht de auto al voordat hij zijn rijbewijs had en moest toen nog 9 maanden wachten voordat hij er in mocht rijden. Dit kwam mede doordat hij steeds zakte voor zijn rijbewijs. Floris lacht: ‘als ik de laatste keer niet geslaagd was, moest ik waarschijnlijk een staatsexamen afleggen’. Toen hij eenmaal zijn rijbewijs had, heeft hij maar 9 dagen van zijn eerste auto kunnen genieten. Onderweg naar huis, terug van de lokale BMW dealer voor een onderdeel, komt hij in een ongecontroleerde slip terecht. ‘Het was glad door de regen en in de bocht die ik nam, zat een hobbeltje en liet ik het gas los. De auto brak uit, ik stuur tegen, maar veel te laat en veel te veel. En ineens stak toen een lantaarnpaal over!’, grapt hij. Toch bleef hij gek op de E36. 

Rijplezier voorop – Freude am Fahren

De M3. Ik betwijfel of BMW 35 jaar geleden bedacht had hoe iconisch deze badge zou worden na het lanceren van de eerste E30 M3 in 1986. Als je aan een gemiddelde BMW denkt, zie je waarschijnlijk een 3-serie voor je: het is het grootste succesnummer van het Beierse merk. Beschikbaar door de jaren heen als coupé, hatchback (compact), sedan, stationwagen (touring) en cabriolet, is dit het meest veelzijdige model wat uit de fabrieken van BMW is gerold. En vanaf dag 1 was rijplezier het belangrijkste argument om voor een BMW 3 te kiezen, in plaats van één van de vele concurrenten.

In de bijna twee jaar dat Floris zijn M3 nu bezit, heeft hij er al flink wat avonturen in meegemaakt. Een roadtrip naar Italië, zijn lievelings vakantieland, heeft hij er al op zitten. Die vakantie eindigde bijna met een enkele reis achterop een autotransportwagen. Hoe dat avontuur eindigde en veel meer verhalen over Floris zijn E36 M3 hoor je in de podcast.  

Specificaties

Merk + model
Bouwjaar
Motor
Vermogen
Koppel
Versnellingsbak
Topsnelheid
0 – 100 km/u sprint
Modificaties

BMW M3 Sedan
1995
3.0 zescilinder benzine lijnmotor (2990cc)
210 kW / 286 pk
320 Nm
Handgeschakeld, 6 versnellingen
250 km/u (begrensd)
6,0 sec. (fabrieksopgave)
Supersprint uitlaat, facelift versnellingsbak, Koni dempers, Eibach veren, Powerflex bussen, uitgewogen voor perfecte balans