S5 Sportback update: nieuwe velgen en verlaagd

Zul je net zien: heb je eindelijk je droomauto voor de deur staan, hoef je bijna nooit meer op pad in verband met lockdowns! Dat is wat er gebeurde vlak nadat ik de S5 kocht. Ik keek echt uit naar het dagelijkse woon-werkverkeer. Ik had zin in de ritten naar klanten, naar evenementen en de andere “verplichte” ritjes. Maar dat allemaal is voor het grootste gedeelte weggevallen. Zelfs nu is thuiswerken nog steeds de norm. Waar ik normaal gesproken makkelijk 15.000 kilometer per jaar reed, haalde ik nu nog niet eens de helft. En die rijd ik ook lang niet allemaal met de S5.

Hoe rijdt dat nou? Luister de podcastaflevering over onze daily’s!

Maar dat is natuurlijk niet echt slecht nieuws. Ja, als je kijkt naar de kosten per kilometer, dan wordt het allemaal wel een beetje belachelijk. Aan de andere kant: het bespaart veel tijd en minder kilometers betekent ook dat hij minder vies wordt: iets wat met de Gletsjerwitte lak wel fijn is.

Het wassen en poetsen van mijn auto’s vind ik helemaal niet erg overigens. Ik trek graag ruim de tijd uit voor een wasbeurt. Even snel tussendoor heeft geen zin. Als ik ergens aan begin, moet het ook goed gebeuren. Het heeft zelfs iets therapeutisch. Ik ben ook zo’n nerd die een heel stappenplan hanteert: afspoelen, schuimen, velgen wassen, de rest wassen (met de twee emmers methode), nogmaals afspoelen, drogen en vervolgens alle naden en randen langs de deuren en achterklep nalopen. Er zijn mensen (mijn vrouw voorop) die mij voor gek verklaren en ik neem het ze (haar) niet schuldig. Maar het resultaat geeft mij altijd weer een geweldig gevoel!

Make-up koffertje

Dat brengt me op het eerste punt van deze update: de auto poetsen. Na de aankoop van de auto heb ik hem regelmatig gewassen, maar nooit echt uitgebreid gepoetst. Ondanks dat ik alles in huis had, nam ik er niet de tijd voor. Tot nu. Als mijn manier van autowassen al vermoeiend voor je lijkt, dan kun je het beste het volgende stukje overslaan. Ook hier heb ik een heel stappenplan. En voor elke stap een ander middeltje. En dat voor elke soort ondergrond (lak, glas, rubber, metaal, etc.). Mijn vrouw noemt de bak waar ik deze poetsmiddelen in bewaar ook wel liefkozend mijn make-up koffertje.

Omdat het een tijdrovende klus is, heb ik de auto een poosje in de SERNA BROS. garage geparkeerd. Gedurende een week of twee heb ik rustig aan alle stappen van het proces uitgevoerd. Het eindresultaat mag er zijn: een spiegelgladde, glimmende bolide, van binnen en buiten. Klaar om alle zintuigen te prikkelen. Precies waar hij voor bedoeld is!

Eindelijk: nieuwe velgen!

Het lastigste klusje van de auto wassen en poetsen zijn toch altijd wel de velgen. En dat brengt me op het tweede punt van deze update: de velgen. Toen ik de auto kocht, werd hij geleverd op de winterwielen. Deze wielen staan hem goed: het zijn zwarte hoogglans vijf-dubbelspaaks velgen, origineel Audi, met een mooie offset, waardoor het hart van de velgen naar binnen loopt. Helemaal niks mis mee. Ik had daarom twee keuzes: of ieder seizoen wisselen van winterbanden naar zomerbanden op deze set velgen, of een tweede set velgen vinden voor de zomer, die nóg mooier zijn. 3x raden wat het is geworden.

Het vinden van een mooie set wat de lijnen en sportiviteit van de auto accentueert is nog een hele opgave! OEM velgen zijn vaak een goede, maar ook wel (te) veilige keuze. Ga je voor aftermarket, dan is het gevaar dat je een set kiest die juist over-the-top zijn. Ik wilde heel graag iets unieks, iets dat je weinig ziet, zonder dat ze echt schreeuwen om aandacht. Julian tipte mij toen eens te kijken bij Retrowheelz in België. Deze specialist restaureert originele velgen, maar past ze ook naar wens aan om er echt iets unieks van te maken.

Dimitri, de eigenaar van Retrowheels is een echte kunstenaar. Naast het restaureren van retro-stijl velgen uit de jaren ’80 en ‘90, heeft hij zich gespecialiseerd het customizen van de bekende BBS Speedline velgen. In het kort: het velghart draait hij naar wens af en coat hij in elke kleur naar keuze. OEM, maar toch uniek. Precies wat ik zocht.

TWINTIG inch

Hij had nog een set 20” op voorraad. Het is natuurlijk niet helemaal te vergelijken, maar op mijn Toyota MR2 had ik ooit 18” velgen en dat vond ik véél te groot staan, waardoor ik uiteindelijk terug ben gegaan naar 16”. Mijn S8 staat op de originele 18” velgen en dat staat goed. Zou 20 inch niet veel te groot worden?

Na wat wikken en wegen, ben ik toch overstag gegaan. Ik twijfelde nog enorm of 20” niet te groot zou zijn. Toen kreeg ik de eerste foto’s dat hij met de velgen bezig was: er was geen weg meer terug. Een poosje later waren ze klaar en kon ik ze ophalen. Gelukkig maar, want ze zijn in het echt nog gaver dan ik had kunnen bedenken! En 20” staat echt waanzinnig goed!  

Qua design heb ik gekozen voor een gepolijste velglip, een afgevlakt velghart met een extra scherpe hoek in het uiteinde van de spaken. Het hart is bovendien in een mooie antraciet-grijze metallic lak gecoat en er is een custom centerlock-afdekkap in gekomen. Het is oprecht een unieke combinatie geworden en ik ben er mega blij mee!

Inmiddels staat de auto ook 20mm lager, door een verlagingskit van Eibach. Hierdoor is de fitment nog beter. Samen met de plattere banden (255/30/20) is de auto wel iets stugger geworden natuurlijk. Maar niet vervelend. Drempels zijn goed te nemen en met de demping op standje comfort worden oneffenheden in de weg nog gewoon gladgestreken. Gewoon een hele strakke wegligging, dat past bij de hele uitstraling van mijn S5.

Er staan zeker nog meer upgrades op de planning. Maar ik doe het rustig aan. De S8 krijgt de komende tijd eerst wat Time, Love & Cash. En de S5 rij ik voorlopig met een grote glimlach van wasbeurt naar wasbeurt.